donderdag 9 mei 2013

Google+ de nieuwe provider voor kleinere websites dankzij Google Glass

PUBLICATIE | 09/05/2013 – De geschiedenis lijkt zich te gaan herhalen. Verouderde websites kunnen de nieuwe evoluties (mobiel internet, social media, augmented reality) niet meer volgen, worden weinig of nooit gevonden met Google en zijn dringend toe aan vervanging. 

Google+ zou wel eens een volwaardig alternatief kunnen worden voor de meeste (kleinere) websites.

In de jaren '90 hadden de meeste softwarehuizen hun eigen software ontwikkeld, vaak op maat van een klant, en dat in allerlei oude en nieuwe generatie programmeertalen.

Na het uiteenspatten van de 'internet bubble', de 'millenium bug', de invoering van de euro en de oorlog in Irak gingen heel wat van die softwarebedrijven over kop of werden ze opgeslokt door grote organisaties waardoor vele softwarepakketten niet meer ondersteund of vernieuwd konden worden.

Sindsdien kiezen de meeste bedrijven voor standaardpakketten van gangbare programmeertalen die per module op maat kunnen aangepast worden en waar voldoende alternatieve programmeurs van te vinden zijn bij verschillende IT-bedrijven.

Hetzelfde dreigt de komende jaren te gebeuren op het internet waar de meerderheid van de websites nog maatwerk zijn:
  • Hoeveel websites zijn er momenteel nog niet voorzien van een mobiele versie omdat er dan een volledige nieuwe gemaakt en betaald moet worden? 
  • Hoeveel websites kunnen momenteel niet bekeken worden met de iPad omdat ze nog gemaakt zijn in Flash? 
  • Hoe weinig websites worden er momenteel maandelijks geüpdatet omdat het cms-systeem te ingewikkeld of tijdrovend is? 
  • Hoeveel websites worden er slecht of niet gevonden door Google wegens verouderde technologie? 
  • Op hoeveel websites werken de antwoordformulieren niet meer wegens verouderde codes? 
  • Hoeveel websites zijn al jaren niet meer veranderd omdat de web designer is verdwenen, het bedrijf niet meer bestaat of de webmaster veranderd is van werkgever? 
  • En hoeveel websites zullen er nog bekeken en bediend kunnen worden met Google Glass en augmented reality?

Een succesvolle introductie van Google Glass zou wel eens een heuse schokgolf teweeg kunnen brengen op het internet en web designers een pak werk opleveren. Wanneer een website en zijn content slecht of niet meer toegankelijk zijn met deze nieuwe technologie, zal ze ook minder en minder bezocht worden. De snelheid van deze evolutie hangt natuurlijk af van hoe vlug Google Glass ingeburgerd zal zijn. De smartphones raakten ook pas echt in een stroomversnelling na de lancering van de iPhone 3. Momenteel zitten er wereldwijd meer mensen mobiel op het internet dan nog via desktop of laptop.

Met Google Glass zal men pas echt de ware aard van Google+ gaan ontdekken: Een gebruiksvriendelijke en veilige manier om content te plaatsen op het internet dat
  • gedeeld kan worden met Google+ Volgers, 
  • gedeeld kan worden via Google Blogger met alle andere social media, 
  • gevonden kan worden met Google, 
  • gebruikt kan worden met Google Glass en 
  • bekeken kan worden met een desktop, laptop, smartphone, tablet en Google Glass.

Dus wanneer men dan op zoek gaat naar een volwaardig alternatief voor een (kleinere) website zullen er velen kiezen voor een GRATIS Google+ Page, mogelijk in combinatie met een GRATIS blog.

Een Google+ Page beschikt immers nu al over de noodzakelijke ingrediënten om te kunnen dienen als plaatsvervanger van de oude (kleinere) website.

Men kan er alle gegevens en content op kwijt die noodzakelijk zijn voor een goede web presentatie:
  • contactgegevens (mobiel nummer & e-mail geverifieerd) 
  • adresgegevens (geverifieerd & opgenomen in Google+ Local) 
  • openingsuren (opgenomen in Google+ Local) 
  • over ons (introductieverhaal) 
  • aanbod & commerciële boodschap (beperkt) 
  • linken naar favoriete onderwerpen & social media 
  • fotoalbums (aanbod, collecties, diensten, referenties, …) 
  • video’s (commercials, presentaties, events, referenties, …)
  • gastenboek (nu reviews) 

En nog veel meer
  • mogelijkheid tot meerdere auteurs & managers 
  • mogelijkheid tot volgen (iedere update wordt gedeeld) 
  • mogelijkheid volgers uit te nodigen voor een Event 
  • mogelijkheid tot het plannen van online presentaties of vergaderingen en het uitnodigen van uw volgers via Google+ Hangouts 
  • mogelijkheid om meteen met bezoekers online te communiceren via Google+ Hangouts 
  • mogelijkheid om volgers in te delen in groepen (Google+ Circles) 
  • en bij iedere publicatie moet je beslissen welke groepen welke content wel te zien krijgen, en welke niet. 

Met als extra troeven
  • de uniformiteit van Google (bv. ook integratie met Google Maps) 
  • de veiligheid van Google (Google Account Manager) 
  • de gebruiksvriendelijkheid van Google (u kan zelf updaten) 
  • de continuïteit van Google (altijd up-to-date met de nieuwste technologieën en apparaten) 
  • alle inhoud is consulteerbaar en vertaalbaar in 60 talen 
  • er zullen genoeg Google+ gebruikers, professionals, opleidingen, enz. voorradig zijn wanneer jij ze nodig hebt 

Besef dat Google+ nog maar in het beginstadium zit. Google+ staat pas online sinds september 2011 en is sinds januari 2013 het 2de grootste ‘social’ network wereldwijd met meer dan 500.000.000 gebruikers, waarvan 235.000.000 maandelijks actief.

Dat Google+ tot nu toe slechts wordt gezien als een concurrent van Facebook is een serieuze misvatting. Bij mijn klanten komt gemiddeld 85% van de bezoekers via Google op hun website en slechts 10% via social media. Het publiek amuseert zich vooral op Facebook en reageert op sommige Fanpage promoties, maar zoekt bij een echte behoefte nog altijd met Google.

Google+ zal de nieuwe GRATIS content provider voor het internet worden waarop alle teksten, foto’s, video’s, nieuws, collecties, attachments, comments, reviews, ratings, … met gebruiksvriendelijke GRATIS apps kunnen gepubliceerd worden via desktop, laptop, smartphone, tablet … en met Google Glass.

Zo zullen de creatieve en financiële inspanningen daadwerkelijk van technologie naar content verschuiven dat dankzij de uniforme aanpak ook met andere social media kan gedeeld worden.

En nu er heel wat geld kan bespaard worden, omdat Google+ volledig gratis is, zal er waarschijnlijk ook meer budget beschikbaar komen voor Google Adwords.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate